Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pohled na sestavu, která je zodpovědná za nejčerstvější přírůstek do diskografie kovového projekt(il)u fenomenálního běloruského kytaristy Victora Smolskiho, jasně říká, že od posledně se hýbalo s leckterým jejím stavebním kamenem. Odešli zejména David Readman a Andy B. Franck, tedy oba pěvci, kteří ALMANAC vtiskli původní podobu, a odešel také bubeník „Zacky“ Tsoukas. Jména jejich náhradníků, řekl bych, nejsou příliš známá, ale zato svědčí o nejužším provázání Smolskiho bandu s německou scénou. Patrick Sühl totiž na ní byl dosud spíš jen nenápadný zpěvák (kapely PANTALEON a GUN BARREL, jestli to někomu vůbec něco řekne), a Kevin Kott zase současně hraje ještě v AT VANCE a MASTERPLAN. A to samozřejmě nemluvím o tom, že jako zpěvák č. 2 je v současnosti oficiálně uváděn Frank Beck (jinak GAMMA RAY), který ovšem ještě do dění na „Rush Of Death“ nepromluvil.
Dost nicméně personálním otázkám, k nim si laskavý čtenář může více zalistovat internetem. S třetím regulérním studiovým záznamem ALMANAC došlo k výrazné změně směřování námětového konceptu, neboť od témat carských, smrtících a historických se kapela přesunula k velké zálibě jejího duchovního otce, automobilovému závodění. Odtud pramení texty mnoha skladeb na albu a váže se k němu i poutavá kresba výjevu z jakýchsi moderních gladiátorských her na jeho obalu.
Tím jsme ovšem se všemi novinkami tak nějak vyřízeni. Po dvou předchozích, velmi slušných a také odpovídajícím způsobem úspěšných albech, se totiž jistě nedalo očekávat, že by Victor Smolski vsadil na nějakou odlišnější kartu. Však také proč. Vstupujeme proto znovu do hájemství jeho výrazné metalové kytary, kde se pro ostré riffy nechodí daleko a stejnou trasou se to bere, když je potřeba přihodit nějakou tu melodii či symfonickou příchuť, aby onen obrázek o moderním melodickém metalu byl naprosto perfektní.
Jenže na rozdíl od vzpomínaných dvou předcházejících desek tady běloruskému kytarovému mágovi nečekaně dochází životně důležité palivo: novinka je prakticky bez hitů. Skladby jako „Self-Blinded Eyes“, „Hands Are Tied“, „Children Of The Future“, „Losing My Mind“ či „Guilty As Charged“ (ale i další) jsou dokonalými ozdobami minulých záznamů, na nichž se nacházejí, a které zejména právě díky nim rozkvetly do metalové krásy. Na „Rush Of Death“ není prakticky nic podobného, vlastně jen titulní skladba a závěrečná „Like A Machine“, když to vezmu poctivě kolem a kolem. Třebaže Patrick Sühl zpívá jako z partesu a s Jeannette Marchewkou v zádech jim to opravdu sluší, jsme díky tomu ve zbytku alba už pouze svědky nekonečné, rutinní metalové práce, která sice prakticky ani nemůže urazit (pořád ještě jde o Victora Smolskiho, že), ale zároveň nikterak nenadchne.
Nemění na tom nic ani poměrně časté užívání vokodéru či jaké to čertovy krabičky („Satisfied“ nebo „Blink Of An Eye“), jež by snad jako jediné mohlo zavánět čímsi jako pokusem o vzdušnější přístup k věci. A na takovém základu se toho mnoho vystavět nedá, to je zkrátka marné. „Rush Of Death“ proto bude nejspíš v diskografii ALMANAC hrát roli nechtěného nejmladšího sourozence, na nějž už si za nějaký čas nikdo nevzpomene. A vzpomene-li přece, nejspíš už ovšem stejně nepustí.
1. Predator
2. Rush of Death
3. Let the Show Begin
4. Soiled Existence
5. Bought and Sold
6. The Human Essence
7. Satisfied
8. Blink of an Eye
9. Can't Hold Me Back
10. Like a Machine
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.